Who Am I. Kein System ist sicher (Możesz być kim chcesz) 2014

Napisana i nakręcona przez Niemców historia grupy hakerów nazywającej siebie CLAY i działającej nie tylko w sieci. Dark Net i zwykły internet to nie ich granice bo quasi-przestępczą działalność prowadzą też w realu. Jeden z hakerów wyraźnie odstaje talentem i ambicją od reszty i to on opowiada widzowi tę (swoją*) historię.

Chłopaki działają również politycznie fałszując wejściówki (legitymacje?) na wiec jednego z ukierunkowanych narodowo ugrupowań, na którym to hakują wi-fi lub też hakują wyświetlacz napisów na jednym z dużych banków. Za sprawą włamania na jego serwery pojawia się na nim napis: Zabijamy zwierzęta.

Konkurencję dla hakerów używających w swoim działaniu skutecznie inżynierii społecznej stanowi inna grupa hakerów zwana: MRX. Obie bandy internetowych rozrabiaków walczą między sobą nie tylko przed monitorami. Czasami się też spotykają anonimowo – w maskach aby przekazać sobie małe upominki. Niezależnie od tych dwóch grup, które działają w zachodniej Europie (głównie Niemcy i Dania) istnieje też grupa rosyjskich hakerów ścigana przez agentkę Europolu z wydziału do spraw przestępczości internetowej. To właśnie jej CLAY opowiada historię hakerskich wyczynów, którą słyszy widz.

Wyłudzenie bezpłatnie dwóch pączków i zhakowanie loterii radiowej aby wygrać Porsche to trywialne i przyziemne wyczyny CLAY`a bo chłopaki postanawiają zaatakować** Bundesnachrichtendienst (BND) – Federalną Służbę Informacyjną – niemiecki wywiad na potrzeby filmu zwany Agencją Bezpieczeństwa. Na taki pomysł wpadają po otrzymaniu silnych hakerskich ciosów od MRX`a, a po kiego? – Obejrzyjcie i sprawdźcie sami.

Hakerzy włamują się normalnie fizycznie do siedziby BND i po usunięciu z kamer śladów swojej tam obecności hakują drukarki tak żeby drukowały kartki z grafiką i napisem: Clay tu był. Żaden system nie jest bezpieczny. – Hasło z tytułu filmu i wpisu. Po tej akcji zaczyna ścigać ich babka z Europolu (wydział ds. przestępczości internetowej, cyberprzestępstw) i przyjeżdża ona z Danii do Niemiec aby osobiście obejrzeć zhakowaną przez jakby poniekąd młodzież siedzibę niemieckiego wywiadu :D. Pracownicy są wręcz zachwyceni tym jak CLAY złamał ich zabezpieczenia czego się podobno nie dało zrobić! 😀 Oprócz dokonania niemożliwego haker wyniósł z BND plik z listą nazwisk współpracowników wywiadu o czym reszta członków grupy nie wiedziała bo zrobił to potajemnie ten odstający….

Jeden z hakerów CLAY`a zostaje zamordowany lub popełnia samobójstwo. Okazuje się że był płatnym współpracownikiem BND donoszącym służbom o działalności hakerów w Niemczech za kasę. Wtedy pozostałym członkom grupy zapala się taka żaróweczka że na moment odkładają bójki o dziewczyny bo muszą uciekać i ukryć się. Namieszali bowiem w wywiadzie i ściga ich teraz policja – międzynarodowa. To już większy kaliber sprawy niż hakowanie sklepów, patostreamy na YT lub pokazywanie pomalowanych – gołych pośladków wycieczce Azjatów z wygranego podstępem (wyłudzeniem, oszustwem) Porsche. Tak, oprócz włamywania się i programowania oraz ślęczenia przed kompami hakerzy się też dobrze bawią. Ale nigdy dla pieniędzy tylko hmmmm – idei?

Zwieńczeniem hakerskiej pracy chłopaków jest włam do siedziby Europolu w Danii w celu znalezienia tam informacji o wrogim MRX. Za pierwszym razem się nie udaje i dają spokój, ale ten jeden – odstający nie odpuszcza i dostaje się do Europolu jako gość kłamiąc ochroniarzowi że zgubił tam portfel jak był wcześniej z wycieczką szkolną. Portfel niby znajduje i hakuje wi-fi Europolu. Potem wraca do swoich kolegów i radzi im uciekać.

who

Motyw a`la miłosny
Na początku swojej cyberprzestępczej działalności CLAY chcąc zyskać względy koleżanki z klasy włamuje się na uniwersytet aby wykraść odpowiedzi do egzaminów. Gdy uzyskuje je już z serwera uczelni zostaje złapany przez ochroniarza. Trafia przed sąd, który skazuje go na 50 godzin prac społecznych. Utalentowany informatyk (haker) zamiata więc ulicę i poznaje w tej pracy innego hakera. – Członka większej grupy hakerskiej. Zostaje przez niego zaproszony na imprezę. Tak się zaczyna historia……

Aresztowanie CLAY`a
CLAY sam zgłasza się do Europolu, a cały ilm jest jego opowieścią o działalności grupy. Po tym jak reszta członków grupy zostaje zastrzelona wychodzi na jaw że CLAY miał dziedziczną chorobę psychiczną – wieloraką osobowość, a każda z nich miała swoją tożsamość. To choroba odziedziczona po babci. CLAY wymyślił sobie innych członków grupy hakerskiej – tak, miał wyimaginowanych kolegów, z którymi dokonywał internetowych i realnych włamów na serwery i do budynków :). . Dlatego opowiada swoją* historię! Sam imprezował i robił sztuczki, sam do siebie gadał, przebierał się sam i również sam spotykał się z MRX`em. Na tym etapie fabuły wydaje się że sprawa jest rozwiązana i żaden z członków grupy nie został zastrzelony chociaż przesłuchiwany przynosi 3 łuski od pocisków, które ich rzekomo zabiły. Sam prosi o status świadka i objęcie go programem ich ochrony oraz o nową tożsamość i miejsce zamieszkania. Jednym słowem chce od Europulu aby policja już go nigdy nie ścigała za hakowanie. W zamian oferuje zawieszonej po niepowodzeniu w znalezieniu sprawców włamania do BND w Niemczech agentce Europolu nie tylko wydanie hakera MRX`a, którego międzynarodowa policja od dawna ściga, ale obiecuje też że skończy już z hakowaniem i robieniem sztuczek np. takich jak wcześniej ta z pączkami :). Ta przystaje na propozycję i MRX zostaje aresztowany przez FBI w Nowym Jorku po tym jak CLAY zhakował jego hakerskie konto wśród jego kolegów-hakerów czyniąc go zdrajcą. Sprawił iż wyszło na to że dane hakerów współpracujących z BND i innymi służbami zostały sprzedane przez MRX`a rosyjskiej grupie hakerskiej. Wyszło na to że ten sprzedał listę nazwisk, na której figurowali i jego koledzy ruskim :D. I po tym policja do chłopaka trafiła…..

Trzecia grupa hakerska jest w ilmie rzadko wspominana i potrzebna tylko do tego wątku :).

Zaraz potem CLAY dowiaduje się że ze swoją chorobą psychiczną nie może być objęty programem ochrony świadków i nici z jego umowy z agentką Europolu. Jednak wcześniej odrobił lekcję i zhakował też ją dowiadując się wiele rzeczy o jej sprawach zawodowych, szkolnych i prywatnych co dało mu silną kartę do ręki, którą zbudował z kobietą coś w rodzaju więzi. Policjantka wzięta przez niego trochę na litość po tym co usłyszała o jego życiu i swoim od niego postanawia nagiąć dla niego przepisy i pozwala mu wykasować dane o jego aresztowaniu z bazy Europolu. Przy okazji CLAY sam wpisuje sobie do programu ochrony świadków (bo to i tak tylko komputerowy program :D) swoje nowe dane. Potem agentka Europolu wywozi go niby do sądu, ale po drodze wypuszcza mówiąc w pracy że jej uciekł. Jakby poniekąd coś mu wisi i czuje się w obowiązku odwdzięczyć bo dzięki schwytaniu MRX`a przywrócono (odwieszono) ją na stanowisko, a robocizna i pomysł były przecież CLAY`a.

I tak się kończy historia :).

Ostatnia sztuczka

Gdy na koniec filmu gdy CLAY stoi już z dziewczyną i nowym aktem urodzenia na pokładzie statku z Danii do Niemiec dołącza do nich pozostałych trzech członków grupy okazuje się że wieloraka osobowość to kolejna sztuczka stworzona na potrzeby Europolu. Znowu oszustwo! Inni hakerzy naprawdę istnieją! – Nie wymyślił ich sobie. Wszystko było sprytnie ukartowane tak że policyjne śledztwo było od początku manipulowane, a policjantka z Danii prowadziła je dokładnie tak jak chciał tego CLAY! Nawet rana na ręku była zrobiona specjalnie….

O produkcji
**MikkeHarry śmie twierdzić że motyw z hakowaniem serwerów BND ma podłoże historyczne, a film jest w tej kwestii trochę oparty na faktach. Kiedyś czytałem gdzieś że ktoś się włamał na serwery niemieckiego wywiadu i inni hakerzy próbują to robić nieustannie. Motyw z prawdziwym włamaniem tylko po to żeby zhakować drukarki to raczej bujda, ale nie wykluczam że jakiś sprytny haker wyniósł kiedyś dane z BND…..

Opowieść jest bardziej młodzieżowa i widzom starszym wiekiem może nie przypaść do gustu. Nie zrozumieją po prostu przesłania, używanych przez bohaterów sformułowań. Będzie to dla nich infantylne, śmieszne, niepoważne i stratą czasu :).

W filmie brak jest strzelanin i krwawych mordobić. Zza to jest narracja, rozrabianie i imprezy. Jednym słowem dobra zabawa i zachęcam do obejrzenia głównie młodzież i zainteresowanych światem komputerów, internetem…..

Dane techniczne
Czas trwania: 1 godzina i 41 minut
Kraj produkcji: Niemcy
Obsada (aktorzy): Trine Dyrholm, Hannah Herzsprung, Tom Schilling, Antoine Monot Jr., Wotan Wilke Moehring

Reżyser: Baran bo Odar (imię wydaje się polskie :D, ale to Szwajcar 😛 )

Gatunek: thriller

Komentarze

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: