Izotoniki i energetyki oraz inna żywność z fosforanami

Fosforany to związki i estry kwasu fosforowego nie należy mylić ich z fosforem, który jest budulcem wielu cząsteczek ludzkiego organizmu. Fosfor występuje praktycznie w każdym pożywieniu (mleko, jaja, ryby, zboża) i jest on dla ludzkiego organizmu ważny i pozytywny jak najbardziej. Natomiast fosforany już nie.

Ciężko też znaleźć produkt spożywczy bez fosforanów, a zawierają go takie zwłaszcza zasobne w białko. Fosforany to tylko dodatki do żywności, ale znajdują szersze zastosowanie w procesach jej produkcji. I tak jak w przypadku innych chemikaliów producent nie ma obowiązku informować na opakowaniu że zostały one do niej użyte. Chyba że sam produkt je zawiera. I tak przy pomocy fosforanów produkuje się paluszki rybne i sery topione lub używa się ich do zmiękczania wody (np. tej, którą zawierają napoje dla sportowców). Dużo fosforu oraz karmelu zawiera cola.

Przyjmowanie fosforu z pożywieniem powinno być połączone z przyjmowaniem wapnia. Do zoptymalizowania zapotrzebowania na te dwa pierwiastki idealnie wpływają posiłki wegetariańskie. Fosforany bowiem nie tylko występują w napojach dla sportowców, ale też w szynkach i schabach i wysoko przetwarzanej żywności, która jest elementem diety praktycznie każdego człowieka. Na opakowaniach mają one oznaczenie „E” i najczęściej wydłużają okres przydatności produktu do spożycia.

Inne produkty z fosforanami
-owoce i dżemy
-cola i napoje energetyczne
-filety rybne
-śmietanki
-proszki do pieczenia
-pieczywo
– zabielacze do kawy
-galaretki
-lody
-mrożone desery
-napoje w proszku
-guma do żucia
-syropy cukiernicze
-czekolada pitna
-buliony
-ser topiony (w jego składzie fosforany występują jako „sole emulgujące”)
-parmezan
-napoje alkoholowe

* Fosforany są dodawane do żywności podczas jej produkcji np. w celu konserwacji mięsa i aby zapobiec zagęszczaniu się produktów mlecznych. Zapobiegają też zbrylaniu się kaszek dla niemowląt. W napojach energetycznych i izotonicznych, o których jest mowa w tym wpisie utrwalają kolor. Nie da się dokładnie stwierdzić ile fosforanów zawiera dany produkt gdyż nie ma konieczności podawania ich na etykiecie, ale produkty bogate w nie muszą być oznaczone literą E np. E340, E450. Najbardziej niebezpieczne są one dla konsumentów chorujących na nerki. Najmniej fosforanów zawierają chude sery twarogowe i żywność świeża, a nie konserwowana.

Wpływ na organizm
– rozregulowanie gospodarki mineralnej i hormonalnej (zmęczenie i spadek formy)
-otyłość (u autora wpisu? :D)
-osteoporoza
-nadciśnienie tętnicze
-nowotwory układu pokarmowego
– nadpobudliwość (u dzieci)
-zaburzenia koncentracji (u dzieci)
– utrudnianie wchłaniania składników mineralnych np. wapnia i magnezu

W celu chociażby minimalnego uniknięcia przedostawania się fosforanów do organizmów należy spożywać produkty żywnościowe będące naturalnie produkowane i przyprawiane. W przypadku produktów nie naturalnych nic nie zastąpi po prostu czytania etykiet….

*A kolejny wpis z tej serii będzie o oleju mineralnym w czekoladkach i nie tylko 🙂

Komentarze

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: